22.02.2024 | Työntekijätarina

Asuntosihteeri auttaa yhdistämään kodit ja asukkaat  

Lappeenrannan Asuntopalvelu on tunnettu laadukkaasta asiakaspalvelusta ja asuntosihteereillä on merkittävä rooli tämän positiivisen asiakaskokemuksen luomisessa. Keskustelimme asuntosihteerimme Annika Binclin kanssa siitä, mitkä ovat avaimet onnistuneeseen asiakaskokemukseen.  

Annikalla on useiden vuosien kokemus asiakaspalvelusta, myyntityöstä ja kiinteistöalalta. Monialainen työkokemus ihmisten parissa on kehittänyt ihmistuntemusta ja opettanut kykyä ymmärtää erilaisia ihmisiä.  

– Olen työurani alussa ollut muun muassa kuntohoitajana, matkaoppaana ja yksityisyrittäjänä. Palasin takaisin Suomeen 90-luvulla pahimpaan lama-aikaan, jolloin etenkin matkailualan töitä ei vain yksinkertaisesti ollut, Annika muistelee.  

Ahkera ja sisukas Annika teki kuitenkin saamiaan lyhyitä sijaisuuksia ja päätyi lopulta myyntitöiden pariin. Uusi ala tuntui heti omalta. Nelikymppisenä Annika toteutti haaveensa ja aloitti työt myyntineuvottelijana kiinteistönvälitystoimistossa.  

Kymmenen vuotta välitysalalla opetti ja antoi paljon. Jossain vaiheessa Annika halusi kuitenkin enemmän omaa aikaa sekä säännölliset työajat viikonloppuvapaineen. Hän siirtyi asiakaspalvelun pariin ja työskenteli muutaman vuoden kuntosalin managerina vastaten salin päivittäisistä toiminnoista ja asiakashankinnasta.  

– Kaipasin kuitenkin takaisin asuntojen pariin ja päätin hakea Lappeenrannan Asuntopalvelussa silloin vapautuvaan asuntosihteerin paikkaan. Täällä olen nyt ollut jo kymmenen vuotta ja viihdyn loistavasti, summaa Annika työhistoriaansa.  

Asuntosihteerin työpäivät sijoittuvat arkipäiviin ja perinteisiin toimistotyöaikoihin. Työhön kuuluu muun muassa hakemusten läpikäyntiä, sopimusasioita ja monipuolisesti asiakaspalvelua. Lappeenrannan Asuntopalvelu tarjoaa asiakaspalveluun useita eri kanavia, kuten erilaisia digitaalisia palveluita ja perinteisen puhelinpalvelun. Päivittäin asiakkaita palvellaan myös toimistolla.  

– Yksi tärkeimmistä työtehtävistäni on löytää hakijoille heidän toiveita ja tarpeita vastaava koti. Kuten aikoinaan myyntitöissä, tässäkin ammatissa hyvä ihmistuntemus auttaa selvittämään hakijoiden todelliset tarpeet, jolloin myös se oikea asunto löytyy, Annika toteaa.  

Hän kertoo olevansa työssään kunnianhimoinen myyjäluonne, joka haluaa tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. 

– Jos jotain aloitan, niin vien sen sitten kunnialla loppuun asti. Tällä ajatuksella olen luonut useampia pitkäaikaisia asiakassuhteita.  

Annika on päämäärätietoinen ja iloinen asiakaspalvelija, jonka kanssa on helppo tehdä yhteistyötä. 

Työntekijä istumassa hymyillen taukohuoneessa kahvilla.

Annikan tukena on osaava asiantuntijoiden tiimi, jonka kanssa käydään viikoittain läpi asiakkuuksia ja ratkotaan haasteita yhdessä. Lappeenrannan Asuntopalvelu tarjoaa työntekijöilleen myös mahdollisuuden etätyöskentelyyn, mutta Annikasta on mukavampaa tehdä työt toimistolla. 

– Meillä on tosi mukava työporukka. Tiimissä on täysin erilaisia ihmisiä, joilla kaikilla on omat vahvuutensa, Annika sanoo.   

Lappeenrannan Asuntopalvelu on Annikan mielestä ihmisläheinen ja luotettava työnantaja. Työvuodet ovat myös kirkastaneet omaa kuvaa vuokra-asumisesta ja etenkin kaupungin vuokra-asunnoista.  

– Lappeenranta on kiva pikkukaupunki, jossa luonto ja järvet ovat lähellä. Meillä on hyvä tarjonta vuokra-asuntoja, joissa asuminen on helppoa ja turvallista. Tarjoamme asukkaille toimivan monikanavaisen asiakaspalvelun, ammattitaitoiset isännöitsijät ja osaavat huoltoyhtiöt. Joten asukkaan ei tarvitse kantaa huolta korjauksista ja pihatöistä, Annika luettelee vuokra-asumisen etuja. 

Annika kohtaa työssään elämän eri vaiheissa olevia erilaisia ihmisiä. Asiakkaina on niin perheitä, opiskelijoita, maahanmuuttajia kuin yksin asuvia, pariskuntia ja eläkeläisiä.  

– Saan työssäni kohdata ihmisiä elämän koko kirjolta. Parasta tietysti on, kun löydämme asiakkaalle uuden kodin. Tyytyväiset asiakkaat ovat ehdottomasti paras palkinto tehdystä työstä, Annika summaa lopuksi.