Usein kysytyt kysymykset

Vastauksia eniten kysyttyihin kysymyksiin asunnon hakemisesta asumiseen ja poismuuttoon.

Asunnon hakeminen

Saadaksesi asunnon meiltä, sinun täytyy tehdä ensin asuntohakemus. Ennen asuntohakemuksen tekemistä, voit tutustua asuntotarjontaamme nettisivuillamme. Huomioithan, että vapaat tai vapautumassa olevat asunnot on saatettu jo tarjota eteenpäin. Asuntojen tarjoaminen alkaa heti, kun saamme niistä irtisanomisilmoituksen. Kun asunnon tarjous hyväksytään, kohde poistuu vapaiden asuntojemme listalta.

Asuntohakemuksen voi tehdä täällä. Kun olet tehnyt hakemuksen, jää odottamaan. Me olemme yhteydessä sinuun, kunhan sinun hakukriteeriesi mukaisia asuntoja on tarjolla. Lisätietoja asunnon hakemisesta löydät täältä.

Asuntoa pääsee katsomaan sopimalla asiasta asuntosihteerin kanssa. Voit sopia asuntosihteerin kanssa ajankohdan, ja noudatko avaimet toimistomme tuulikaapissa sijaitsevasta avainautomaatista vai Certego Oy:lta (Myllymäenkatu 25, avoinna ma-pe klo 8-16). Avainautomaatti on avoinna joka päivä klo 6-21. Mikäli haluat noutaa avaimet avainautomaatista, saat tekstiviestillä koodin, jolla ulko-ovi ja avainluukku avautuvat. Emme järjestä yleisnäyttöjä kuin uudis- ja peruskorjauskohteissa. Näiden yleisnäytöistä tiedotamme erikseen.  

Asuntoihimme ei ole jonotusjärjestelmää, vaan asukasvalinnat tehdään kaikkien hakijoiden kesken hakijoiden tarve- ja kiireellisyystilanne huomioiden. Täyttämällä hakemuksen olet automaattisesti mukana hakukriteereidesi mukaisten asuntojen asukasvalinnoissa. 

Kyllä voi. Muutokset sähköiseen asuntohakemukseen pääset tekemään sähköpostiisi lähetetyn linkin kautta. Mikäli olet jo rekisteröitynyt Asukassivuille, samat tunnukset toimivat hakemuksen muokkauksessa. Vaihtoehtoisesti voit tehdä muutokset hakemukseen asiakaspalvelun kautta.   

Asuntohakemus on voimassa kolme kuukautta kerrallaan. Kun asuntohakemuksesi on menossa vanhaksi, saat muistutusviestin ja linkin, josta voit uusia hakemuksesi. Uusi sähköpostiviesti kertoo uuden hakemuksen voimassaoloajan. Mikäli et uusi hakemusta, se poistuu suoraan järjestelmästämme. 

Valtion korkotuella rakennetuissa kiinteistöissä on käytössä varallisuusrajat. Nämä niin sanotut Arava ja korkotuki -asunnot on tarkoitettu niitä eniten tarvitseville. Emme voi tarjota tällaista asuntoa, jos varallisuutesi ylittää voimassa olevat varallisuusrajat. Kiinteistökannastamme löytyy myös vapaarahoitteisia kohteita, joissa ei ole varallisuusrajoja. Hakemukseen kannattaa aina laittaa alustavaa arviota varallisuudesta, vaikka tarkka summa ei olisikaan tiedossa. 

Lisätietoja varallisuusrajoista ja varallisuuden selvityksestä löydät täältä

Kyllä vain. Mikäli haluat hoitaa vuokrasopimuksen allekirjoituksen sähköisesti, voit sopia asiasta asuntosihteerin kanssa. Asuntosihteeri lähettää allekirjoittajan ilmoittamaan sähköpostiin linkin, josta allekirjoitus hoituu pankkitunnuksilla. Jokainen sopimuksen allekirjoittaja tarvitsee henkilökohtaisen sähköpostiosoitteen sekä henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset. Jos sopimuksella on useampia osapuolia, kaikkien osapuolien tulee hoitaa allekirjoitus omalta osaltaan. Allekirjoitetut dokumentit säilyvät palvelussa vain 30 vuorokautta, joten suosittelemme tallentamaan ne omalle päätelaitteellesi.  

Vuokra ja muut maksut

Eräpäivä on kaikilla asukkailla aina kuukauden 2. päivä, ja sitä ei voi muuttaa. Vuokranmaksussa voi kuitenkin tulla vaikeuksia kenelle tahansa yllättävien tilanteiden vuoksi, kuten työttömyyden tai sairauden sattuessa. Oli syy mikä tahansa, ongelmien ei kannata antaa kasaantua, vaan ennemmin kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä maksuvalvontaan kysyäksesi neuvoja. Maksuvalvontaa hoitaa Intrum Oy: 

  • Puhelinpalvelu ma-pe klo 7.30–20 ja la klo 9–16 numerossa: 0800 143 100 (valinta 2) 
  • Verkkosivun viestilomake: www.intrum.fi/maksuvalvonta 
  • Oma Intrum -itsepalveluportaali verkkopankkitunnuksilla kirjautuen: www.intrum.fi 

Lisäksi voit tutustua Ennakoivaan talousneuvontaan täältä

Useimmissa kohteissamme sähkö- ja vesimaksut eivät kuulu vuokraan. Sähköennakkomaksut ovat käytössä ainoastaan Hildantie 1, Hildantie 3 ja Jäkälätie 2 -kohteissa. Muissa kohteissa asukkaan on itse tehtävä sähkösopimus. Katso tarkemmin Muuttajan muistilista.

Monissa kohteissamme on otettu / otetaan huoneistokohtaiset vesimittarit käyttöön, jolloin asukas itse vastaa vesimaksuista todellisen kulutuksen mukaisesti. Laskutus tapahtuu kerran kuukaudessa. 

Asumistukihakemukseen ei tarvitse liittää vuokrasopimusjäljennöstä, tietoa peruskorjauksesta eikä selvitystä vuokran määrästä. Kela saa nämä tiedot sähköisesti Lappeenrannan Asuntopalvelulta. Asumistukihakemuksen voi jättää Kelaan sähköiseesti www.kela.fi.

Yleinen asumistuki ja eläkkeen saajan asumistuki voidaan ohjata suoraan vuokranantajalle, eli Lappeenrannan Asuntopalvelulle.

Avaimet, autopaikat, pyykkien pesu ja saunavuorot

Ota yhteyttä talosi kiinteistönhuoltoyhtiöön. Yhteystiedot löydät kotisivuiltamme, Asukassivuilta sekä talosi ilmoitustaululta. Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi. Huomioithan, että kiinteistönhuoltoyhtiöillä on oikeus periä maksu ovenavauksista. Hinnat löytyvät talojen ilmoitustauluilta ja täältä

Mikäli haluat lisäavaimia kotiisi, olethan yhteydessä kiinteistösihteeriimme. Kiinteistösihteeri tekee tarvittavat avaintilaukset puolestasi. Asukas maksaa itse lisäavaimet eikä hintaa hyvitetä poismuuton yhteydessä. 

Avainhallinnastamme vastaa Certego Oy. Avaimet voi noutaa joko Certego Oy:n toimistolta (Myllymäenkatu 25, avoinna ma-pe klo 8-16) tai toimistomme tuulikaapissa sijaitsevasta avainautomaatista. Avainautomaatti on avoinna joka päivä klo 6-21. Mikäli haluat noutaa avaimet avainautomaatista, saat tekstiviestillä koodin, jolla ulko-ovi ja avainluukku avautuvat.  

Kaikki asunnon avaimet, autopaikan avain ja muut avaimet tulee ehdottomasti palauttaa irtisanomisessa ilmoitettuun ajankohtaan mennessä, (kuitenkin viimeistään sopimuksen päättymispäivää seuraavana arkipäivänä klo 12 mennessä)  Certego Oy:n toimistolle ma – pe klo 8 – 16 tai Certegon toimitilojen ulko-oven vieressä sijaitsevaan palautuslaatikkoon osoitteessa Myllymäenkatu 25. Mikäli palautat avaimet palautuslaatikkoon, avainten tulee olla nipussa tai pienessä C6-kirjekuoressa, johon on selkeästi merkitty osoitetiedot.  Avaimia ei saa jättää asuntoon. Jos kaikkia asunnon avaimia ei palauteta, joudutaan lukko sarjoittamaan uudestaan ja siitä aiheutuvan laskun maksaa poismuuttava asukas. Kadonneesta elektronisesta avaimesta veloitetaan sen hankintahinta. 

Mikäli haluat vuokrata ajoneuvollesi autopaikan, ota yhteyttä Asuntopalvelun toimistoon 0800 143 100 (valinta 1, ilmaisnumero takaisinsoittopalvelulla) tai aspainfo@aspakoti.fi 

Ensisijaisesti autopaikkoja vuokrataan yksi / asunto, koska jokaiselle talon asukkaalle halutaan mahdollistaa yksi paikka. Jos vapaita autopaikkoja on ylimääräisiä, niin asukas voi tarpeen tullen vuokrata myös toisen autopaikan. Mikäli tämän jälkeen kysyntä lisääntyy, asukas jolla on enemmän kuin yksi autopaikka joutuu luopumaan toisesta paikasta.  

Sähkö- ja hybridiautoja ei voi ladata lämmitystolpasta. Asukas voi kysyä mahdollisuutta pysäköintipaikan muutostyöstä sähkö- tai hybridiautolle sopivaksi latauspaikaksi kohteen isännöitsijältä.  

Saunavuoro voidaan varata asiakaspalvelusta samalla, kun asuinhuoneiston vuokrasopimus allekirjoitetaan. Saunavuoron hinta on 15 €/kk/huoneisto. Saunavuoron voi varata/perua myös myöhemmin asumisen aikana soittamalla asiakaspalveluun, p. 0800 143 100 (valinta 1) tai lähettämällä sähköpostia aspainfo@aspakoti.fi

Kyllä vaan. Suurimmassa osassa taloista asukkaille on järjestetty pyykinpesu- ja kuivausmahdollisuus joko omassa tai lähellä olevassa toisessa Asuntopalvelun talossa. Pesulan käytöstä ei veloiteta erikseen vaan se sisältyy vuokraan. Pesulan käyttöoikeus on vain talon asukkaiden omille pyykeille. Käyttövuorot 2 tuntia / päivä / pesukone / kuivausrumpu / kuivaushuone, varataan pesutuvassa olevasta varauskansiosta. Talopesulan ja kuivausrummun / huoneen käyttöaika on päivittäin klo 7–22. Jokainen käyttäjä huolehtii tilojen siisteydestä ja omien kuivien pyykkien poisviemisestä ajallaan, jotta muut asukkaat pääsevät hyödyntämään vuoronsa aikataulujen mukaisesti.  

Asukasedut

Lähes kaikkien Asuntopalvelun asuntojen vuokraan sisältyy Telian kaapeli-tv:n peruspalvelu sekä laajakaistayhteys 10 Mbit/s nopeudella. Ennen laajakaistayhteyden käyttöönottoa asukas tekee itse tilauksen ja sopimuksen Telialle. Asukas voi myös halutessaan tilata Telialta lisänopeutta nettiin sekä muita lisäpalveluita, kuten kaapeli-tv:n kanavapaketteja. Talon sisäverkosta riippuen kuituyhteys mahdollistaa 100 Mbit/s nopeuden (uusissa taloissa jopa 1 000 Mbit/s). Laajakaistan saatavuuden omaan osoitteeseen sekä mahdolliset eri yhteysnopeudet voi tarkistaa ja tilauksen tehdä ottamalla yhteyttä suoraan Teliaan: verkossa www.telia.fi/asukas tai soittamalla asiakaspalvelunumeroon 0200 11611 (mpm/pvm). Kun asukas sopii laajakaistayhteydestä Telian kanssa, Telia kytkee liittymän auki ja tarvittaessa auttaa käyttöönotossa. Jos laajakaistayhteydessä on ongelmia asumisen aikana, asukkaita pyydetään soittamaan suoraan Telian asiakaspalveluun, 0200 11611. 

Asukastoimintaan voi päästä mukaan niin, että talossanne järjestetään ensin kaikille asukkaille suunnattu asukaskokous. Asukaskokouksessa voidaan valita joko asukastoimikunta tai talon yhteyshenkilö. Lisätietoa asukastoiminnasta voit lukea täältä. 

Lappeenrannan Asuntopalvelu järjestää erilaisia asukastapahtumia noin 3-4 kertaa vuodessa. Tapahtumat ovat ilmaisia kaikille Lappeenrannan Asuntopalvelun asukkaille. Sukulaisia, ystäviä tai tuttavia ei voi kutsua tapahtumiin mukaan, elleivät he asu myöskin Asuntopalvelulla vuokralla.

Häiriöt ja vikatilanteet

Jos naapuri aiheuttaa talossa häiriöitä, ilmoita siitä rohkeasti Asuntopalvelulle ja tarvittaessa poliisille. Häiriöilmoituksen vastaanotamme vain kirjallisena ja useamman asukkaan allekirjoituksella varustettuna. Häiriöilmoituksen voit tehdä täältä. Häiriöilmoituksen saatuamme otamme yhteyttä häiriön aiheuttajaan ja selvitämme tilannetta. Häiriöilmoituksen tiedot ovat luottamuksellisia eikä häiriön aiheuttaja saa tietää, kuka ilmoituksen on tehnyt. 

Jokainen asukas on velvollinen tekemään vikailmoituksen, mikäli huomaa asunnossaan tai talon yhteisissä tiloissa jonkin vian. Vikailmoitus tehdään ensisijaisesti aina joko WhatsApp-sovelluksella numeroon 020 4963 250 tai Asukassivujen kautta, jolloin tieto viasta menee suoraan kohteen isännöitsijälle sekä huoltoyhtiölle. Asukassivujen kautta asukas pystyy seuraamaan, milloin huoltoyhtiö on ottanut asian käsittelyyn ja milloin tehtävä on suoritettu. Voit myös halutessasi soittaa kiinteistöhuoltoyhtiöön, jonka yhteystiedot löydät täältä tai talon ilmoitustaululta. Myös kiireellistä reagointia vaativat ongelmat, kuten esimerkiksi vesikalusteiden vuodot, on aina ilmoitettava välittömästi soittamalla kiinteistöhuoltoyhtiöön. 

Asukassivut on asukkaiden oma asiointikanava. Asukassivuilla pääset näkemään tärkeät tiedotteet, lähettämään viestejä asiakaspalveluun tai isännöintiin, tekemään vikailmoituksen helposti, tarkastelemaan sopimustasi, vuokranmaksuasi tai kiinteistön kulutusraportteja. Voit ottaa Asukassivut käyttöösi kun olet tehnyt vuokrasopimuksen Lappeenrannan Asuntopalvelu Oy:n kanssa. Ensimmäisellä kerralla voit rekisteröityä käyttäjäksi omilla verkkopankkitunnuksilla, jonka jälkeen palvelu toimii luomallasi käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Vaihtoehtoisesti voit kirjautua Asukassivuille myös vahvalla tunnistautumisella, ilman että on tarvetta luoda tai käyttää erikseen käyttäjätunnusta ja salasanaa. Kirjautuessa Asukassivuille voit valita kummalla tavalla haluat kirjautua palveluun. Asukassivuilla pääset näkemään tärkeät tiedotteet, lähettämään viestejä asiakaspalveluun tai isännöintiin, tekemään vikailmoituksen helposti, tarkastelemaan sopimustasi sekä vuokranmaksuasi.  

Edellä mainitut tehtävät kuuluvat asukkaan vastuulle. Vastuujakotaulukkoon voit tutustua talon ilmoitustaululta tai täältä. 

Kaikissa meidän taloissamme pidetään lämmitys päällä ympäri vuoden. Lämmitysjärjestelmä mittaa ja säätää lämmitysverkoston veden menolämpötilaa ulkoilma-anturin mukaisesti automaattisesti. Ulkolämpötilan ollessa +5 – 0 astetta, voi asukkaalla tuntua, ettei lämmitys olisi päällä. Lisäksi syksyisin ilman kosteus ja viima vaikuttavat ihmisten kylmän tunteeseen. Lämpötilan mennessä pakkasen puolelle, alkaa lämmitys kuivattamaan myös sisäilmaa. Mikäli kuitenkin kodissasi tuntuu poikkeuksellisen viileältä, tarkastathan asunnon lämpötilan keskeiseltä paikalta. Oleskelutilojen suositeltava lämpötila vedottomissa olosuhteissa on 20-21 °C. Jokaisessa kohteessa tehdään syksyisin myös energiakierros, jossa tarkastetaan asetusarvot sekä tehdään laitteiston tekninen tarkastus. Lisäksi on hyvä muistaa, että yhden asteen lämpötilan korotus nostaa lämmityskustannuksia 5 %. 

Asunnon vaihtaminen ja poismuuttaminen

Mikäli asuinneliöt eivät vastaa enää nykyisiä tarpeitasi tai sinulla on muista syistä tarve saada uusi koti, teethän asuntohakemuksen täältä. Kirjoitathan hakemuksen lisätietoihin, miksi haluaisit saada uuden kodin. Otamme yhteyttä, kun sopiva asunto löytyy. Vaihtohakemus on voimassa kolme kuukautta. 

Huoneiston vuokrasopimus irtisanotaan kirjallisella allekirjoitetulla ilmoituksella tai sähköisesti verkkopalvelutunnuksilla tunnistautumalla. Irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi ja sopimus päättyy irtisanomisesta seuraavan kuukauden lopussa. Esimerkiksi jos haluat, että vuokrasopimus päättyy 31.5., on irtisanominen tehtävä viimeistään 30.4. Saunavuoro ja autopaikka irtisanoutuu samalla, kun huoneiston irtisanominen tehdään. 

Huomioithan, että vuokralainen ei ilman vuokranantajan lupaa saa luovuttaa vuokraoikeuttaan tilapäisestikään toiselle henkilölle. Kaikki huoneistossa oleskelevat on ilmoitettava talokirjaan. 

Vuokrasopimuksen irtisanomisen jälkeen asunnon kunto tarkastetaan isännöitsijän toimesta. Huomioithan, että tarkastus tehdään ennen vuokralaisen poismuuttoa eli tehdään ns. ennakkotarkastus. Näissä tapauksissa isännöitsijä on aina ennakkoon yhteydessä asukkaaseen. Huolehdithan, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.  

Katso ohjeet täältä.

Jos vakuutta joudutaan käyttämään korjauskuluihin tai rästivuokriin, ilmoitamme siitä mahdollisimman pian. Mikäli kaikki asumisen velvoitteet on hoidettu, palautamme vakuuden irtisanomisen yhteydessä ilmoitetulle tilille noin kahden viikon kuluessa.